Sunday, October 25, 2009

Inovasi dan invensi (I&I)


IID Johor 2009 pada peringkat UiTM negeri Johor baru sahaja selesai dijalankan pada 21-22 Oktober yang lepas. Sebanyak 62 produk telah mendaftar. Tahniah kepada pihak pengurusan UiTM Johor dan Ahli Jawatankuasa yang berkerja keras untuk menjayakannya. Tahniah juga kepada semua peserta dan pemenang. Semuga budaya berinovasi dan berinvensi terus subur dalam amalan kita seharian. Saya juga tumpang seronok kerana dapat bersama2 menjayakan aktiviti ini bersama rakan2.

Pada amatan saya, budaya perlu disemai pada usia muda lagi dengan anak2 untuk berfikir dan bertindak secara kreatif. Sememangnya anak2 suka kepada benda2 yang baru. Bagi rakan2 Sains Sosial yang baru mengenali, I&I mudah dilakukan dengan kerjasama antara bidang, contohnya dengan bidang IT, matematik dan Sains Pengurusan. Bidang kita kaya dengan pelbagai model, jadi untuk menjadinya praktikal maka ia perlu dijadikan satu produk yang boleh berfungsi, contohnya sebagai satu software, prosedur kerja atau pun index. Dari situ maklumat dari model yang dihasilkan akan dapat dimanfaatkan.

Sekiranya kita dapat meninggalkan satu produk yang bermanfaat bagi kehidupan manusia, maka ganjaran kebajikannya amat besar di sisi Allah. Selamat ber I&I sepanjang hayat.

No comments:

Post a Comment