Monday, December 14, 2009

Wariskan Ilmu Bermanfaat



Setelah tamat saja pengajian di universiti, saya bercita-cita untuk menjadi seorang aktuari yang akan memberikan sumbangan kepada pembangunan negara. Saya berangan-angan untuk memberikan manfaat kepada seluruh rakyat Malaysia dengan memperkenalkan satu skim perkhidmatan atau pun skim persaraan yang baik. Setelah 2 tahun bekerja, hasrat saya tidak tercapai. Nampaknya saya perlu menyumbang dalam bentuk yang lain. Kerjaya sebagai pensyarah pula muncul. Saya rasa ia juga satu medan yang subur untuk menyumbang kepada negara. Seterusnya bermulalah kerjaya saya sebagai pensyarah. Saya rasa ia satu kerja yang mulia. Dapat mendidik anak bangsa menuju matlamat yang diredai, mengajarkan ilmu yang bermanfaat dan mencipta produk baru untuk manfaat manusia. Saya teringat akan sabda Nabi s.a.w bermaksud:
"Apabila meninggal anak Adam terputuslah segala amalannya kecuali dari 3 sumber iaitu sedekah yang diberikan, ilmu bermanfaat yang diajarkan dan anak soleh yang selalu mendoakan"
Semuga Allah sentiasa menambahkan keberkatannya.

No comments:

Post a Comment